Groenten carpaccio met salami en aardappels uit de oven – uit het BodieBoost boek

18 juni 2019

recept groenten carpaccio met salami en aardappels uit de oven ovenfriet

Een carpaccio is een Italiaans voorgerecht, dat traditioneel wordt gemaakt van dunne plakjes rauw vlees. Voor mensen die vegetarisch eten of gewoon voor de variatie kan carpaccio natuurlijk ook worden gemaakt van dunne plakjes gesneden groenten en/of fruit. Wij hebben er weer een andere draai aan gegeven, namelijk een groenten carpaccio met salami erdoorheen. De carpaccio is in onze variant niet rauw, maar we hebben hem gebakken in wat olijfolie.
Een smaakvol en simpel gerecht, met toch een Italiaans tintje doordat er salami aan is toegevoegd. Salami is namelijk echt typisch Italiaans. Wist je trouwens dat salami de meervoudsvorm is van salame, dat ‘gezouten vlees’ betekent?! 

Dit gerecht is heerlijk om te eten met aardappels uit de oven. Je kunt er ook voor kiezen om van de aardappels patat te snijden. Zo krijg je lekker ovenfriet!

Dit gerecht komt uit het BodieBoost boek! Heb jij dit boek ook al?

 

Ingrediënten

  • Salami (4 plakken)
  • Gele paprika (1/2 stuks)
  • Prei (1/2 stuk)
  • Wortel (2 stuks)
  • Kappertjes (2 eetlepels)
  • Aardappels (2-3 stuks)
  • Limoen (1/2 stuk)
  • Knoflook (1 teentje)
  • Witte balsamicoazijn (2 eetlepels)
  • Olijfolie
  • Zout
  • Peper

 

Bereidingswijze 

  • Verwarm de oven voor op 220 graden.
  • Snijd de aardappels in schijfjes of patatjes. Snijd de prei in ringen.
  • Doe een scheut olijfolie in een ovenschaal en verdeel de aardappels en e prei in de schaal. Besprenkel met olijfolie en bestrooi met zout.
  • Zet de ovenschaal 20 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Snijd de courgette, paprika, en wortels in dunne plakken.
  • Snijd de knoflook in stukjes.
  • Verwarm een scheut olijfolie in een koekenpan en bak de paprika, courgette en wortels goudbruin, voeg de salami en knoflook toe.
  • Meng de groenten uit de koekenpan met de kappertjes en de witte balsamicoazijn. Pers de halve limoen erover.
  • Serveer de salade met de aardappels uit de oven. Breng op smaak met zout en peper.

 

Dit gerecht kun je rekenen als 1x groenten, 1x eiwit en 1x koolhydraten. Ga jij dit recept ook proberen?

Liefs,

Jouw BodieBoost Coaches

Char & Car

 

Over de schrijver
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis