Vergelijken – waarom het je nergens brengt en hoe je dit mentale drama kunt voorkomen

17 juli 2018

Jezelf met anderen vergelijken is iets wat meestal niet positief uitpakt. Zowel jezelf beter, als jezelf slechter dan anderen voelen, is iets waar je niks aan hebt. Ondanks dat het ons nergens brengt zijn we er allemaal van tot tijd tot tijd schuldig aan. Van tijd tot tijd, wat zeg ik, dagelijks ;).

Ken je dat moment, wanneer je trots bent op je wekelijkse bezoek aan de sportschool, waarna je vervolgens iemand in de sportschool tegenkomt die vier keer per week gaat…? Yep, daar gaat trots weer, sneller dan ooit te voren. Je zet hem in zijn sprint en probeert hem te vangen, maar helaas ben je niet snel genoeg. Trots schreeuwt dat hij niet meer naar huis komt als jij niet stopt met VER-GE-LIJK-EN! Jezelf vergelijken met anderen kan pijnlijk zijn. Lees verder wanneer je erachter wilt komen hoe je dit mentale drama kunt voorkomen.

Er zal altijd iemand zijn die het ‘beter’ doet dan jij 

Zelfs wanneer jij je sterke punten met een ander vergelijkt, zal er altijd iemand zijn die het nog ‘beter dan jij doet’. Ga je vijf keer per week naar de sportschool? Iemand anders gaat zes keer per week. Drink je om de dag een groene smoothie? Iemand anders drinkt dagelijks zes groene smoothies, inclusief chiazaden, bijenpollen, spirulina, tarwegras en nog 42 andere superfoods. Zelfs wanneer jij de beste versie van jezelf bent, zal er iemand zijn die bepaalde dingen nog beter kan dan jij. Dit maakt de race van vergelijking tot een onmogelijke race om te winnen en de moeizaamste race ever.

We zijn allemaal anders

Onze lichaamsvormen en stofwisselingen verschillen. Jouw vriendin kan bijvoorbeeld dezelfde gezonde levensstijl als jij hebben en toch 1 kilo per week meer verliezen dan jij. Hetzelfde verhaal omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk. Yep, ik weet dat het oneerlijk klinkt en dat is het ook een beetje. Het punt is dat wanneer je je hierop gaat focussen je afslank avontuur gaat voelen als een straf in plaats van een avontuur. Wat klinkt aantrekkelijker;)? 

”If you continuously compete with others you become bitter, but if you continuously compete with yourself, you become better” ~ unknown.

We weten meestal niet wat er in iemands leven gaande is

We vergelijken onze resultaten met die van anderen, onwetend dat een ander persoon misschien veel is afgevallen door stress, een crash dieet of simpelweg een snellere stofwisseling. Hoeveel weet je eigenlijk over diegene waarmee je je vergelijkt…?  We weten niet waar de ander staat. Wellicht vergelijk je zelfs jouw resultaten na een maand met iemands resultaat na 12 maanden. Iets wat alleen maar tot frustratie leidt.

Don’t compare your chapter one to someones chapter 20 ~ unknown

Dit gezegd zijnde, wat kunnen we doen om vergelijking te voorkomen?

  • Volg alleen mensen op social media die je inspireren en ook dingen over het ‘echte leven’ posten. Ontvolg de mensen die je een gevoel van minderwaarde geven met hun gepolijste foto’s en utopische quotes.
  • Plan regelmatig een ‘social media detox’. Zelfs wanneer je alleen maar inspirerende mensen volgt, zal je van tijd tot tijd in de vergelijkingsvalkuil lopen. Wat ik doe: voor de eerste twee uur en de laatste twee uur van de dag laat ik mijn telefoon liggen. Daarnaast plan eens per week een socialmedia vrije dag. Ik merk oprecht dat ik me hierdoor een stuk kalmer voel. Ben jij bereid om wekelijks een aantal social media vrije momenten in te plannen om wat meer rust in je hoofd te creëren? Laat het me weten in de reacties!
  • Mediteer. Wanneer je mediteert, leer je je gedachten van een afstand te bekijken in plaats van ze te beoordelen. Dit is cruciaal wanneer vergelijkingsgedachten omhoog komen. Oh and btw, er zijn genoeg geweldige apps beschikbaar voor meditatie! Twee fijne apps die je gratis kunt uitproberen zijn calm & headspace.
  • Focus je op jouw prestaties. Je kunt dit doen door het bijhouden van een ‘proud jar’. Koop een leuke pot, versier hem en stop hier elke week 5 briefjes in met jouw hoogtepunten van de week. Een andere optie is het bijhouden van ‘proud journal’. Houd je niet zo van schrijven? Neem dan voor het slapengaan een momentje om over jouw hoogtepunten van de dag na te denken.
  • Buig je negatieve, vergelijkende gedachten om naar positieve, motiverende gedachten. Weet je niet zo goed hoe? Bekijk eens deze post!

Hoe breek jij de vicieuze cirkel van vergelijkingen? Laat het mij en de andere BodieBoosters weten in de reacties hieronder! We’re all in this together! Zou het niet geweldig zijn als jouw tip iemand anders uit de community kan helpen?

Liefs,

Jouw BodieBoost coach,

Elles Ottens

 

Over de schrijver
  • Elles
    • Mindset Coach
  • Marianne Theunissen

    Ik ben een traject aangegaan na in een diep dal terecht te zijn gekomen op mijn werk. ik kreeg fysieke klachten en had het gevoel dat ik er alleen voor stond. Mijn collega’s gingen achter mijn rug om naar mijn ‘baas’ omdat ze mij negatief vonden: ik wilde alleen mijn verhaal kwijt en wat ik voelde! Mijn ‘baas’ gaf me nog een schop na, waardoor ik me ziek heb gemeld. Tijdens mijn ziekteperiode heb ik zelf gezocht hoe ik me beter zou kunnen voelen. Zo ben ik bij familieopstellingen terecht gekomen. Geweldig mooi wat daar gebeurt! Dit is niet uit te leggen, moet je meegemaakt hebben. Het is magie. Uit mijn eigen opstelling heb ik een hele goede les mee gekregen: ik ben het waard er te zijn, ik mag me in de schijnwerpers zetten, ik mag opkomen voor mezelf, mijn grenzen aangeven. Kortom: ik ben belangrijk!! Even erbij vertellen dat ik 1,53 ben en me gelijkwaardig voelde naast iemand van bijna 2 meter!! Daarna heb ik revalidatietraject gevolgd bij Medisch Centrum Groenewoud (viel toen onder Ciran, nu zelfstandig). Hier heb ik deze wijze les verder uitgediept, mijn eigen kracht gevonden, die er altijd al was (!), zodat ik weer zelf aan het roer sta van mijn leven. Ik heb mijn gedachten behoorlijk onder controle omdat ik me bewust ben van mijn gevoelens en weet dat ik die kan sturen. Ik ben dus 1,53 en 20 kg te zwaar: ziet niet uit maar kan me niet schelen. Een mens is namelijk niet wat je ziet, maar wat je ervaart door zijn/haar gedrag, handelingen en karakter. Over iemand oordelen is makkelijk, maar je weet niet wat er in iemand om gaat en wat voor strijd iemand moet voeren. Vandaar dat ik me niets aantrek wat anderen van me denken. Ik voel me prima in mijn vel (omdat het in mijn hoofd in orde is) en omdat ik toch al 12 kg ben afgevallen. Dat zie je bijna niet, maar ik voel het en weet dat ik er alles aan doe: gezond eten, nagenoeg geen suiker meer, sporten en gewoon zoveel mogelijk bewegen. Aangezien ik nog steeds pijn heb in mijn hele lijf (chronisch, al bijna 3 jaar), kan ik niet sporten zoals een ander. Ik ben inmiddels echter zo positief ingesteld, dat ik het beter kan verdragen. Mijn les: ga voor jezelf en leef je eigen leven, niet dat van een ander of wat andereen ons willen opdragen 😉

Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis