Gezond lunchrecept | zwart broodje met doperwtenspread

26 juni 2018

gezond lunch recept

Maak kennis met black bun, een hamburgerbroodje maar dan zwart. Wij zouden Bodieboost niet zijn als we er geen gezonde twist aan zouden geven. In plaats van een hamburger gebruiken we een van onze favo lunchgerechten: doperwten-muntspread met een gekookt eitje en veldsla. Wij zijn dol op dit makkelijke gezonde lunchrecept en delen het graag! Aan deze groene vitaminebommen kleeft soms een wat suf imago, maar naast een mooie kleur bevat de doperwt meer vezels en eiwitten dan de meeste groenten én bevat hij ook nog eens luteïne.

Deze combi draagt bij aan een goede hartgezondheid doordat het helpt met het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed. Met dit recept blazen we de erwt graag een hipper leven in. De felle kleur groen en het zwarte broodje maakt dit gerecht tot een aantrekkelijke lunch. Verkoopt jouw bakker geen black buns? Volg dan heel gemakkelijk een standaard recept voor hamburgerbroodjes. Maak het broodje gezonder door spelt te gebruiken i.p.v. tarwe. Voeg daarnaast een paar druppels zwarte inktvisinkt toe en voilà! Bon appétit! 

Ingrediënten erwtenspread

  • 50 g doperwten
  • 1 handje verse munt
  • 1 el magere kwark

Bereiding

  • Kook de (diepvries)erwten kort. Zo behouden ze hun mooie felgroene kleur. 
  • Giet de erwten af en pureer ze samen met de munt en kwark tot een mengsel dat best een beetje een grove structuur mag hebben.
  • Voeg naar smaak citroenpeper toe.
  • Kook ondertussen een eitje hoe jij het lekker vindt en beleg het broodje vervolgens met de spread, plakjes ei en maak het af met een een plukje veldsla.
  • Bon appétit!

Dit broodje kun je volgens de BodieBoost-afslankmethode rekenen als: 1 x groente en 1x koolhydraten. De eetlepel magere kwark mag je verwaarlozen.

P.s. Wat neem jij meestal mee naar je werk voor lunch? Weet je nog andere gezonde lunchrecepten? Laat jouw favo gezonde lunchrecept in de reacties achter. We’re all in this together!

P.p.s. Variatie is voor iedereen goed. Zie hier nog twee andere gezonde lunch recepten: de sushi bowl & wrap met kip en ananas. Oh en psssst, de sushi bowl komt uit de 12-weken afslankchallenge. Deze mag je zeker niet missen!

Liefs,

Jouw BodieBoost coaches,

Char & Car

Over de schrijver
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis