In 5 stappen naar een liefdevol lichaam

19 juni 2018

In 5 stappen naar een geliefder lichaam

Een negatief zelfbeeld, iets waar bijna iedereen tegenwoordig mee kampt, helaas zelfs kinderen. We proberen allemaal (onbewust) te voldoen aan de beauty standaarden die de media ons laten zien. Dit terwijl de media ons overspoelen met prachtige gefotoshopte foto’s – nepfoto’s die een onrealistisch beeld scheppen. Wellicht denk je dat supermodellen fijner in hun vel zitten vanwege hun ‘looks’. Ik kan je echter vertellen dat dit verre van waar is.

Ik werk nu sinds vijf jaar in de fashion industry en heb genoeg meiden gezien die niet tevreden zijn met hoe hun lichaam eruitziet. Vergeet alsjeblieft niet dat wanneer wij zouden beseffen dat we allemaal mooi zijn zoals we zijn, de portemonnee van de fashion/beauty industry heel wat dunner zou zijn. Wat zeg ik, ze zouden hem waarschijnlijk niet eens meer nodig hebben 😉. We zijn allemaal geprogrammeerd om te geloven dat bepaalde dingen mooi zijn en andere dingen niet. Lees verder als je meer wilt leren over het herprogrammeren van je onderbewustzijn – Lees verder wanneer je wilt leren van je lichaam te houden.

_No.1 Word bewust van je gedachten en woordkeuze

Ik las laatst een stuk uit het boek van Nina Pierson & Josephine Kay, genaamd Bedrock. Daarin stond geschreven dat we allemaal last hebben van een klagende huisgenoot in ons hoofd. Een huisgenoot die heel de dag door negatief over je praat en dingen roept als ‘HEY! Je bent veel te dik om een bikini te dragen, wat denk je wel niet’ of ‘draag eens lange mouwen om die brede armen van je te verstoppen’ and the list goes on. Kun je je voorstellen hoe irritant het zou zijn om zo’n huisgenoot in het echte leven te hebben? Je zou deze huisgenoot er waarschijnlijk zo snel mogelijk uitschoppen. Van tijd tot tijd komt deze dramamaker in ons allemaal naar boven. Ze loopt naar je toe om simpelweg even lekker te klagen over AL-LES wat je doet en bent. Dus, first things first. Word bewust van je irritante huisgenoot – word bewust van je gedachten. Je kunt dit doen door middel van meditatie of door het creëeren van triggers. Voorbeelden van triggers kunnen zijn: verkeerslichten, je bed, fluitende vogels, wat je maar wilt. Telkens wanneer je de trigger ziet of hoort, vraag jezelf dan het volgende: wat voor gedachten gaan er door mij heen? Zijn het liefdevolle, positieve gedachten?

_No.2 Buig je gedachten om

Ik weet dat dit waarschijnlijk logisch klinkt, maar doe je het al? Wanneer je je bewust wordt van de negatieve stemmen in je hoofd, is het tijd om deze ‘self-talk’ te transformeren. Buig de negatieve gedachten om naar prachtige, aanmoedigende gedachten. Check deze blog-post over gedachten ombuigen om hier meer over te leren.

Trust me, deze stap is echt een lifechanger.

_No.3 Vergeef

Je zult zien dat ondanks dat je steeds beter wordt in het ombuigen van negatieve gedachten, je ze toch nog van tijd tot tijd zult hebben. Van tijd tot tijd, wat zeg ik, waarschijnlijk dagelijks. I know I do. Het allerbelangrijkste op zulke momenten is dat je je negatieve gedachten niet veroordeelt. Wanneer je je negatieve gedachten kunt vergeven in plaats van ze te veroordelen, zullen ze weer verdwijnen. De ego kan alleen maar aanwezig zijn wanneer jij je er niet bewust van bent. Zodra jij je gedachten veroordeelt en ze dus niet kunt vergeven, ben je niet meer bewust van de ego. Je identificeert jezelf met de ego. Dit houdt de negatieve gedachten in stand. Eckart Tolle praat hierover in zijn boek genaamd ‘De kracht van het nu’. Een aanrader voor iedereen! 

_No.4 Bedenk een liefdevolle mantra

We hebben allemaal last van beperkende overtuigingen gevormd door ons onderbewustzijn. Deze beperkende overtuigingen vormen gedeeltelijk ons zelfbeeld. Door het trainen van ons onderbewustzijn kunnen we deze beperkende overtuigingen overwinnen. Je woordkeuzes beïnvloeden de manier waarop je naar jezelf kijkt. Door positieve mantra’s te gebruiken train je je onderbewustzijn, waardoor naarmate van tijd je zelfbeeld verandert.

Gebruik mantra’s als:

‘Ik ben geliefd, ik ben genoeg, ik accepteer mezelf’

‘Ik ben dankbaar voor mijn lichaam. Ik ben genoeg’

‘Ik behandel mijn lichaam goed omdat ik van mijn lichaam houd. Ik ben dankbaar voor alles wat mijn lichaam voor mij doet.’

‘Ik laat geen een saboterende gedachte meer mijn lichaam pesten. Ik accepteer en houd van mijn lichaam’

Na een tijdje worden deze mantra’s je tweede natuur. Je herprogrammeert de manier op hoe je naar jezelf kijkt. Wat wordt jouw mantra? Creëer een mantra die goed voelt voor jou. Inspireer andere BodieBoosters door jouw mantra(‘s) te delen in de reacties!

_NO. 5 Zet je alarmklok met een notitie erin die je mantra laat zien

Het beoefenen van deze mantra’s zal je echt helpen, het belangrijkste is echter dat je het wel echt doet. Uh, DUH… dat wist je natuurlijk al. Wanneer we een nieuwe goede gewoonte aanleren zijn we in het begin vaak enthousiast. Helaas ebt dit gevoel na een tijdje vaak weg en maken we er geen prioriteit meer van. We hebben allemaal triggers nodig. Zou het niet geweldig zijn als iemand drie keer per dag tegen je zou zeggen: ‘Hey, wat waren die mantra’s van jou ook alweer? Zullen we ze eens samen opnoemen?’ Lieg niet, ik weet dat we dat beiden best wel handig zouden vinden😉. Laten we creatief zijn door zelf een oplossing te verzinnen; zet je alarmklok met een notitie erin die je mantra laat zien. Zet hem 3 keer per dag. Ik heb dit idee stiekem gestolen van Brendon Buchard en ik moet toegeven dat ik het echt briljant vind! Check deze video om meer uitleg over dit concept te krijgen.

Dus that’s it: een 5-stappenplan naar een liefdevoller lichaam. Ik hoop oprecht dat dit je gaat helpen. Laat me even in de reacties weten of jij dit 5-stappenplan gaat beoefenen!

Ik wens je een geweldige dag gevuld met zelf-liefde. Vergeet niet dat je prachtig bent op je eigen manier!

Liefs,

Jouw BodieBoost coach,

Elles Ottens

Over de schrijver
  • Elles
    • Mindset Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis