Hoe voorgoed stoppen met eetbuien | Of beter gezegd; hoe onvruchtbaar worden voor foodbaby’s

29 mei 2018

Hoe voorgoed stoppen met eetbuien

Eetbuien. Iets wat mentaal zóveel pijn doet. Je eet gezond, gaat naar de sportschool, alles lijkt op rolletjes te lopen en dan opeens MOET je die pak burrito’s met extra frietjes opmaken. En ohja, wat is een dinner eigenlijk ook zonder een toetje, toch? So there you go again, je stopt jezelf vol met nog twee cupcakes, drie snickers en een groot stuk appeltaart. Waarna je je in een food coma bevindt, bevallend van je foodbaby. Je probeert dingen snel goed te praten door te zeggen dat vandaag cheat day is, maar nee nee, we weten allemaal dat dat niet waar is. Een eetbui is iets waar niemand op staat te wachten (oké oké, op feeders na dan). Maar wat kunnen we ertegen doen? Is het iets wat we kunnen overwinnen? Gelukkig is het antwoord ja. Lees verder wanneer je erachter wilt komen hoe je onvruchtbaar voor foodbaby’s kunt worden.

Hoe eetbuien ontstaan

Eetbuien zijn een patroon. Het is een patroon die je onbewust hebt gevormd door de maanden/jaren heen en wat nu normaal voor je is geworden. Vele van ons identificeren zich zelfs met dit patroon. Ze voelen alsof het patroon deel is van wie ze zijn. Dit is verre van waar. Een patroon is iets wat je kunt vormen, maar ook weer kunt breken. Het is belangrijk om achter de oorzaak (of oorzaken) van je eetbuien te komen, zodat je op de juiste manier reageert wanneer de trigger je weer eens uitnodigt voor een binge feestje. Eetbuien worden door drie verschillende oorzaken uitgelokt.

No. 1
Emotie eten

Veel mensen onderdrukken hun gevoelens. Verveelt? Oh hey, waarom niet lekker wat snacken? Verdrietig? Hey, die oreo koekjes zijn er tenminste wél altijd voor je en je mag jezelf best wel even troosten met eten, toch? Dit zijn korte termijn oplossingen. Je mag je dan wel op-en-top op dat moment voelen, maar het moment daarna is vaak wat minder leuk..

Wanneer een vervelend gevoel naar boven komt, probeer dan niet meteen naar de koelkast te rennen. Neem een moment rust. Vraag jezelf: waarom wil ik nu zoveel snacken? Mis ik liefde? Probeer ik een leegte op te vullen? Voel ik me gestrest? Kom erachter wat jouw trek veroorzaakt. Kijk wat voor gevoel je met eten probeert op te roepen, en zie of je hier een alternatief voor kunt vinden. Bel bijvoorbeeld een vriend, voer je hobby uit, verwen jezelf door een lekker bad te nemen of door meditatie te doen, kortom, zoek een vervanger voor de eetbui. Voor sommigen kan dit onplezierige gevoel worden veroorzaakt door een onverwerkt trauma. In dit geval zorg ervoor dat je professionele hulp zoekt.

No. 2
Eten uit gewoonte

Eetbuien kunnen gemakkelijk een gewoonte vormen. Je kent waarschijnlijk wel het verhaal van Pavlov? Het verhaal gaat zo: Pavlov had een hond die hij, natuurlijk, elke dag te eten gaf. Wat denk je dat er gebeurde wanneer de hond eten zag? DING DING DING, je hebt gelijk, hij begon te kwijlen. Pavlov besloot hier een element aan toe te voegen. Elke keer voordat hij de hond te eten gaf, ringde hij een belletje. Na een tijdje begon de hond al te kwijlen enkel bij het horen van het belletje. Dit is wat we een geconditioneerde reflex noemen. Op deze manier worden onbedoelde gewoonten en patronen gevormd. Hetzelfde geldt voor eetbuien.

Je komt thuis van werk, opent je computer, zet Netflix aan en begint Gooische vrouwen te kijken. Je springt op de bank en trekt je favoriete zak chips open. Voordat je het weet is hij leeg. Je kijkt nog een aflevering, en natuurlijk heb je voor deze aflevering ook wat lekkers nodig. Je rent dus snel naar de supermarkt en koopt een chocolade reep en nog een zak chips. Oeps, dat was weer een avondje met iets te veel eten.. Voor vele kan de televisie als een stimulus voor eten werken. Voor anderen, kunnen andere bepaalde tijden/gebeurtenissen dit uitlokken – tijden wanneer gebeurtenissen geviert worden bijvoorbeeld (denk aan verjaardagen, promoties, kerst, en andere feestdagen). Deze situaties hebben op zich niks met eten te maken, maar WIJ hebben onbewust deze connecties gevormd. Kom erachter welke gebeurtenissen jij linkt aan eten en probeer deze van elkaar te scheiden.

No. 3
Je krijg te weinig eten binnen

Tegenwoordig heeft iedereen het druk, druk, druk. We proberen onze werk verwachtingen, familie verwachtingen, sociale verwachtingen en noem het maar op tegemoet te komen. We leven in een wereld van ‘te veel’ en vergeten daardoor soms op tijd te eten. Wanneer je je lichaam van mineralen en voedingstoffen onthoudt, neemt je lichaam deze onbalans waar. Drie keer raden wat hierna gebeurt? Yeap, gelijk heb je, je krijgt een eetbui. Je lichaam probeert het verlies te compenseren door extra veel te consumeren. Geef jezelf dus de tijd en toestemming om op tijd te eten, zodat je lichaam geen compensatie nodig heeft.

De laatste tip voor vandaag: volg alsjeblieft NOOIT een dieet. Wanneer je een dieet volgt, ben je gedoemd om eetbuien te krijgen. Vele diëten laten je niet genoeg eten. Hierdoor wordt je honger niet gestild wat zich uiteindelijk zal uiten in een eetbui. Daarnaast verbieden vele diëten je het eten van  bepaalde voedingsproducten. Hierdoor krijg je alleen nog maar meer zin in dat ene koekje of dat die lekkere pasta. We weten allemaal hoe dit verhaal afloopt..

Het fijne aan BodieBoost is dat je nog steeds alles kunt eten wat je wilt. BodieBoost werkt niet met calorieën of punten. Het is geen dieet; het is een levensstijl – een levensstijl die ook in het échte leven goed is vol te houden. Download nu hier het proefpakket om achter de ins en outs van de BodieBoost afslank methode te komen en ontvang een gratis weekmenu!

P.S. Als oefening voor deze week wil ik je voor het volgende vragen: kom erachter wanneer jouw eetbuien het vaakst plaats vinden. Hou het bij in een agenda. Gebeurt het wanneer je in een dipje zit? Gebeurt het wanneer je televisie kijkt? Of gebeurt het soms wanneer je jezelf onthoudt van bepaald eten? Wanneer je erachter komt wat jouw eetbui uitlokt, kun je voor een oplossing zoeken.

‘If a problem can be solved at all, to understand it and to know what to do about it are the same thing.’ – Alan Watts.

P.P.S. Heb jij soms last van eetbuien? En weet je waardoor ze worden uitgelokt? Laat het ons weten in de reacties! Samen kunnen we er voor elkaar zijn en elkaar helpen!

Liefs,

Jouw BodieBoost coach

Elles

 

 

Over de schrijver
  • Elles
    • Mindset Coach
  • Danielle

    Ja het klinkt allemaal heel logisch, heb al veel dingen geprobeerd maar het lukt mij niet om van de eetbuien en dus van de kilo’s af te komen 😢

    • Elles Ottens

      Hoi Danielle,
      Wat rot voor je! Gedrag verandert vaak pas wanneer iets echt als een ‘noodzaak’ wordt gezien. Daarom wil ik je graag als tip het volgende meegeven:
      Denk eens diep na over hoe je je zal voelen wanneer deze eetbuien nog jaren zullen plaatsvinden. Hoe zal je energie level zijn? Hoe zal je zelfbeeld zijn? Neem hier goed de tijd voor. Schrijf desnoods alles even op. Probeer het gevoel ook echt in te beelden.

      Bekijk daarnaast ook deze 2 minuten video van Tony Robbins waar hij praat over het verschil tussen ‘zou willen’ en ‘moeten’, erg motiverend!
      https://www.youtube.com/watch?v=3pCVEPcgYqY

      Wellicht kunnen mijn tips op de onderstaande reacties je ook wat helpen. Fijn weekend toegewenst!

  • Esther Vandenhaak

    Ik krijg de eetbuien echt van emotie! Wanneer ik een lange, vermoeide dag gewerkt heb, tegenslagen of simpelweg chagrijnig ben. Ik hoop ze zelden te krijgen tijdens en na mijn 12-weken challenge!

    • Elles Ottens

      Hoi Esther,
      Wat vervelend voor je! Het lijkt erop alsof het eten als een tijdelijke compensatie dient ten aanzien van je ‘negatieve’ emoties. Heb je de bovenstaande tip al uitgeprobeerd (_NO1)? Hopelijk zijn je eetbuien na de 12-weken challenge over. Zet hem op topper!

  • frankadenburger@hotmail.nl

    Ik ben zoals ze dat noemen een gezelligheidseter. Zo ben ik ook opgevoed het is geen leuk feestje zonder lekker eten. Er staat dat je dit los moet koppelen van elkaar. Maar hoe doe je dat? Iets wat er zo ingebakken zit. Hoor graag wat tips.

    • Elles Ottens

      Hoi Franka,
      Dat is begrijpelijk. Daar hebben veel mensen last van. Het is niet erg om af en toe op een feestje wat lekkers te eten, maar spreek wel van te voren duidelijk met jezelf af hoeveel en wat je gaat eten (denk bijv. aan 1 stukje gebak of 1 bakje chips.) Hierdoor creëer je duidelijkheid en hoef je dus ook niet meer over je voedingskeuzes na te denken, je hebt namelijk een afspraak met jezelf gemaakt.

      Wil je daarna toch nog meer eten? Erken dan eerst dit gevoel. Dit is een ingesleten gedragspatroon. Oordeel jezelf dan dus ook niet wanneer je last hebt van deze gevoelens. Benoem het gevoel voor jezelf. Maak een stopwoord voor jezelf als: gedragspatroon. Zeg dit woord telkens (in je hoofd) wanneer je een snack wilt pakken. Wanneer je dit gevoel erkent, benoemt, en daarna denkt aan de afspraak die je met jezelf hebt gemaakt, zal het makkelijker zijn om de snacks te laten liggen.
      Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

  • Wanda Bartels

    Ik heb vaak zulke buien als het weer tijd Is voor het maandelijkse ongemak. Hoe kan ik dit tegen gaan?

    • Elles Ottens

      Beste Wanda,
      Dankjewel voor het delen! Hier hebben vele mensen last van. Waar ik voornamelijk voor zorg is dat ik weinig tot geen ongezonde snacks in huis haal voordat mijn menstruatie plaatsvindt. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik wat gezonde snacks in huis heb zodat ik wel iets heb om mijn trek te stillen. Tip: leg aardbeien in de vriezer. Dit helpt altijd enorm voor mij, omdat ze dus bevroren zijn en je ze daardoor niet zo snel kunt eten. Make it easy for yourself😊

  • Femke Sanders

    Het stomme is dat ik het allemaal wel weet. Heb zelfs de cursus bij jullie tegen die eetbuien gevolgd, maar toch kom ik er nog niet vanaf. Het zit m bij mij in emotie, stress, gewoonte, verveling en onregelmatig dagritme. Ik ben daardoor constant en op elk moment van de dag met mezelf in conflict over eten. Heeel erg vermoeiend, ik word steeds zwaarder en voel me er steeds slechter onder. Heel vervelend.

    • Silvia

      Oh wat herkenbaar dit!
      Ik heb ook de cursus gedaan, kom van je eetbuien af. Maar helaas mijn emotie, stress,gewoonte, verveling en onregelmatig eetritme blijven mij in de tang houden. Waardoor ik nog wanhopiger wordt en nog meer ga eten!

    • Elles Ottens

      Hoi Femke,
      Wat vervelend voor je, oprecht. Ik zou je graag 2 dingen willen meegeven. Probeer echt te bedenken wat voor een activiteit je kunt vervangen voor eten. Verveeld? Voer je hobby uit. Stress? Doe meditatie of een andere stress verlagende activiteit. Verdrietig? Praat met iemand. Eten is slechts een tijdelijke oplossing, dit weet je diep van binnen ook. Probeer dit dus elke keer te benadrukken wanneer een vervelend gevoel opkomt. Gebruik een stopwoord voor jezelf als; tijdelijke oplossing, of ingesleten gedragspatroon.

      Creëer daarnaast een noodzaak voor jezelf. Hoe zul je je voelen wanneer je dit gedrag nog maanden/jaren doorzet? Op wat voor negatieve manier gaat dit je leven beïnvloeden? Je gewoonten zullen alleen veranderen wanneer je diep van binnen voelt dat je oude gewoonten echt niet langer kunnen.

  • susan_bakker@live.nl

    Ik ben mij ook erg bewust van eetbuien. Terwijl ik eet, weet ik dat ik dat niet moet doen maar toch doe ik het. Veelal bij stress en dingen die tegen zitten.

    • Elles Ottens

      Hoi Susan,
      Wat rot voor je. Het is ook niet makkelijk om ingesleten gedragspatronen te doorbreken. Geef jezelf hier dus ook tijd voor. Pak de uitdaging bij de wortel aan, in jou geval dus stress. Voer stress verlagende activiteiten uit als meditatie, yoga, lezen, wandelen of net dan ook wat stress verlagend voor jou werkt. Hopelijk heb je hier wat aan. Geniet van je weekend!

  • Wilma

    Ik zeg stress, frustraties, verveling en die maandelijkse ongemakken….
    Als ik een drukke dag heb dan heb ik nergens last van, maar een lange dag waar ik me in verveel op mn week.. meteen als ik thuis ben bunkeren..
    Bijzondere op vakantie heb ik nooit last van vreetbuien!
    Het is een vicieuze cirkel die je moet doorbreken! En dat is heel moeilijk!

    • Elles Ottens

      Beste Wilma,
      Vervelend voor je dat je er thuis soms last van hebt. Het is merkwaardig dat je er op vakantie geen last van hebt, dat zou wellicht kunnen zijn omdat je daar genoeg voldoening uithaalt. Wellicht mis je voldoening tijdens een lange werkdag en wil je die voldoening daarna thuis uit eten halen? Denk hier eens even overna en zie of je wellicht wat andere dingen in de avond kunt inplannen. Denk bijvoorbeeld een rondje wandelen, lezen of iets anders wat je voldoening geeft. Ik hoop dat dit helpt!

Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis