Makkelijke avondmaaltijd | Gevulde aubergines in tomatensaus

8 mei 2018

makkelijke avondmaaltijd

Goedkoop, gezond en makkelijk. Een perfect trio voor een lazy weekend gerecht! Gevulde aubergines dus. De groente komt oorspronkelijk uit Myanmar en dankt zijn naam aan het Sanskriet woord ‘vatinganah’, een plant die winderigheid geneest. Nice to know… In Nederland namen we de Franse benaming over maar een ander woord voor de aubergine is eierplant. Waarom? Heel simpel, omdat de ronde (licht)gele en witte varianten een beetje aan een ei doen denken. So far the looks.

Een fijn extraatje van deze paarse groente is dat het veel mineralen en vezels bevat. Dat betekent dat je sneller ‘vol’ en verzadigd bent. In combinatie met wat rijst, smaakmakers en gehakt heb je binnen een handomdraai een heerlijk gezond gerecht op tafel! Ga jij deze makkelijke avondmaaltijd vandaag koken? (Psstt, niet tegen je man zeggen dat deze maaltijd een eitje is, laat hem speciaal voelen!) 

Ingrediënten

  • Rundergehakt (zo groot als je hand)
  • 1 aubergine
  • 5 tomaatjes
  • 1 ui
  • verse basilicum
  • zilvervliesrijst (2-3 handjes)
  • tomatensaus 2 el.
  • peper
  • tijm

Bereidingswijze

  • Kook de zilvervliesrijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
  • Snijd de aubergine in 2 stukken en hol deze uit.
  • Snijd de binnenkant van de aubergine in stukjes.
  • Snijd de ui in stukjes.
  • Snijd de tomaten in 2 stukken en hol deze uit. Snijd de buitenkant van de tomaat in kleine blokjes.
  • Rul het gehakt in een droge pan, voeg daarna de ui, aubergine, tomatenblokjes, tomatensaus, peper en tijm toe. Bak dit ongeveer 3-4 minuten.
  • Giet de rijst af en voeg dit toe aan het gehaktmengsel. Vul de uitgeholde aubergines met het mengsel en leg ze afgedekt met aluminiumfolie in de oven. Bak de aubergines 20 minuten, haal dan de folie eraf en bak nog eens 10 minuten. Haal uit de oven en serveer met de verse basilicum naar smaak.

Dit gerecht is gelijk aan 1 portie groenten, 1 portie koolhydraten en 1 portie eiwit.

P.S. dit gerecht komt uit de 12-weken-challenge! Wil je meer weten over de BodieBoost-methode, download dan nu het proefpakket en ontvang een gratis weekmenu!

P.P.S. Wat voor soort makkelijke avondmaaltijden zou je graag nog meer willen zien?

Liefs,

Jouw BodieBoost-coaches,

Char & Car

 

 

 

Over de schrijver
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis