Gedachten ombuigen; van negatief naar positief

27 maart 2018

Positief denken; het is helemaal hip tegenwoordig. Dagelijks zie je een quote gelijk aan deze voorbijkomen: ‘Denk meer positieve gedachten’. Je buurmeisje heeft er een t-shirt van, het staat geschreven op het telefoonhoesje van je beste vriendin, je ziet het tenminste een keer per dag op Instagram voorbijkomen en je ome Bennie heeft er zelfs een tattoo van. Door deze hype is het niet heel verrassend wanneer je gelooft dat jij degene bent die je gedachten bedenkt. Hierdoor lijkt het alsof je alles simpelweg kunt oplossen door alleen nog maar positieve gedachten te denken. Dagelijks hebben we 60.000 gedachten. Kun je je voorstellen dat deze alleen nog maar positief zouden zijn? De meeste gedachten gebeuren onbewust. Ze duiken gewoon op als het ware. Wanneer je dus hoort ‘denk gewoon meer positieve gedachten’ kun je je al snel voelen alsof het jouw fout is wanneer negatieve gedachten opduiken. Het punt is dat je negatieve gedachten niet kunt vermijden. Geloof me; zelfs Oprah Winfrey heeft ze. Wat belangrijk is; wat doen we met deze negatieve gedachten en hoe kunnen we ze ombuigen? Dat is waar deze blog post overgaat. Lees snel verder om erachter te komen hoe!

Hoe gedachten ontstaan

Voordat ik met het praktische deel begin wil ik je eerst graag wat uitleggen waar gedachten vandaan komen. We kijken allemaal door een andere bril naar de wereld en naar onszelf. De manier waarop we naar onszelf en naar de wereld kijken wordt gevormd door gedachten patronen. Je hele leven door hoor je verschillende meningen, normen, waarden, geloven van je ouders, leraren, vrienden, noem het maar op. Je krijgt al deze opvattingen mee en hebt talloze positieve maar ook uitdagende situaties meegemaakt. Al deze opvattingen en ervaringen beïnvloeden jouw onderbewustzijn en hebben van jongs af aan jouw gedachtepatronen gevormd. Om deze reden, wanneer een gedachte omhoog komt, ben niet jij diegene die de gedachte kiest, maar jouw onderbewustzijn. Ondanks we zelf niet kiezen om deze gedachten te denken verwachten we wel deze gedachten een weerspiegeling van de waarheid zijn. Hierdoor identificeren we maar al te snel met deze gedachten. We vergeten ze simpelweg te analyseren… Hiernaast proberen velen onder ons negatieve gedachten zelfs te onderdrukken. Helaas werkt dit niet. Je gedachten zullen niet weggaan, maar zullen zelfs al hun vrienden, familie en kennissen uitnodigen! Yeap, dat gaat een feestje op jouw kosten worden… Resultaat: je voelt je alleen nog maar meer gefrustreerd,angstig of boos. De vraag is; wat is dan een betere oplossing?

Stap 1: wordt bewust van je negatieve gedachten

Wat voor soort negatieve gedachten vallen jou vaak lastig? Vaak zijn we niet eens bewust van de strijd die zich afspeelt in ons hoofd. Wil je wat simpele en effectieve trucjes weten om meer bewust van je negatieve gedachten te worden? Zie hier onze blog post waarin we je een aantal erg handige trucs geven.

Stap 2: word nieuwsgierig

Wanneer je meer bewust van je negatieve gedachten bent geworden is het tijd om de betrouwbaarheid van deze gedachten te testen. Laten we een voorbeeld nemen.

Situatie: Stel je voor dat je een erg slanke dame ziet, laten we zeggen een échte ‘fitgirl’ met een super gezonde levensstijl.

Gedachte: Ik ga nooit zo slank als haar zijn en zal nooit zo gezond als haar kunnen leven.

Gevoelens en gedrag: Je voelt je gefrustreerd omdat deze vrouw dat wel kan en jij niet (althans, dat is wat je gedachte je verteld). Het gevolg hiervan is dat je doorgaat met je ongezonde levensstijl wat zich resulteert in inderdaad geen gewichtsverlies, of zelfs gewichtstoename.

Dus… Je zag een slanke vrouw waarna je dacht dat jij zelf nooit zo slank zou kunnen worden en nooit zo’n levensstijl eigen zou kunnen maken. Tijd om wat belangrijke, niet-oordelende (!) vragen te stellen.

Hoe komt het dat je denkt dat je nooit zo slank als haar zou kunnen worden?
Ik heb mijn hele leven overgewicht gehad en beschik niet over zelf-discipline.

Oh echt waar? Je hebt nooit zelf-discipline getoond? Je hebt nog nooit in je leven nee tegen een of andere ongezonde snack gezegd? En je bent nog nooit op tijd op je werk geweest ? (telt ook als zelf discipline!) Daarnaast, denk je dat alle mensen die hun hele leven met overgewicht hebben gekampt, nooit meer gewicht zullen kunnen verliezen? Oké, je hebt misschien gelijk. Ik heb wel eens ooit wat snacks afgeslagen en er zullen vast wel mensen zijn die nog gewicht zullen verliezen terwijl ze al hun hele leven met overgewicht hebben gekampt.

Waarom zou jij dit niet ook kunnen dan?
Omdat ik alles heb geprobeerd en ik nooit een kilo heb verloren.

Alles?
Oké, ik heb drie programma’s geprobeerd, maar ze werkte allemaal niet.

Zijn er nog andere dingen die je kunt uitproberen?
Ja, ik denk het…

Stap 3: buig de gedachte om.

Nu je de gedachte op een een objectieve manier hebt geanalyseerd ben je ervan bewust geworden waarom je op een bepaalde manier denkt. Tijd om deze gedachte om te buigen! Een voorbeeld van een ander perspectief op de eerder genoemde gedachte kan zijn:

‘Ik erken dat ik in het verleden moeite met afvallen heb gehad. Dit hoeft echter niets over mijn toekomst te zeggen. Ik kan nieuwe methodes uitproberen en zien hoe het werkt. Ik ga met de flow en zie wel hoe het gaat, ik ga niet bij voorbaat al een toekomstige situatie oordelen voordat ik zelfs ergens aan begonnen ben.’

Op deze manier negeer je niet dat je het verleden uitdagend voor je was en tegelijkertijd geef je zelfs een positieve twist aan je gedachte.

This is the trick. Word nieuwsgierig naar je gedachten en probeer erachter te komen waar ze vandaan komen. Geloof me, wanneer je dit uitprobeert zul je zien dat 99 procent van je gedachten kleine kinderen zijn die graag gezien willen worden. Kinderen die aandacht van jou willen. Ze zijn hier omdat ze je willen beschermen van de grote, boze wereld. Ze denken dat als ze je maar genoeg waarschuwen, ze je kunnen helpen moeilijkheden of nutteloos werk te voorkomen (in dit geval proberen gewicht te verliezen). De realiteit is dat je deze gedachten niet nodig hebt en ze je dus in vrede weer kunt laten gaan, maar alleen wanneer je ze erkent en de andere kant van het verhaal laat zien. Het moment dat jij een nieuw perspectief aan jouw negatieve gedachten geeft zul je sneller alert zijn wanneer eenzelfde negatieve gedachte opduikt. Je zult zien dat je hier steeds sneller bewust van wordt en daardoor ook niet meer zo snel door de gedachten wordt meegenomen. Je hebt de gedachten geanalyseerd en weet wat ze van je willen. Doordat je naar je gedachten hebt geluisterd kun je ze met rust laten zonder ze te oordelen, je hebt ze niet meer nodig. Als opdracht wil ik je graag meegeven om elke dag-voor een maand lang- tenminste 1 gedachte om te buigen. Wat voor negatieve gedachte buig jij vandaag om? Laat het me weten in de reacties. Door te reageren onder deze blogpost zul je andere BodieBoosters inspireren. We’re all in this together!

Bonus: Ik weet dat het soms lastig kan zijn om niet verstrikt in je gedachten te raken. Het kan soms lastig zijn om je gedachten objectief te zien. Wanneer je merkt dat je wordt meegesleurd in een negatieve gedachtestroom en het allemaal even niet meer objectief kunt bekijken, vraag jezelf dan het volgende:

  1. Hoe zou een persoon waar ik tegenop kijk deze situatie aanpakken? Hoe zou hij/zij op deze situatie/gedachte reageren?
  2. Is deze gedachte realiteit? Hoe weet ik dat het realiteit is? Wat is realiteit eigenlijk?
  3. Hoe zou de beste versie van mezelf of zelfs de ‘upgrade’ versie van mezelf deze situatie/gedachten bekijken.
  4. Stel je voor je hebt 2 keuzes; of je bekijkt de situatie/gedachte vanuit een mooier, positiever perspectief, of je moet frikandellenhuis op je voorhoofd laten tatoeëren. Hoe zou je de situatie/de gedachte dan bekijken? Oké ik weet het, dit is misschien een beetje extreem en ik hoop dat je nooit in deze situatie terecht zal komen😉. Het punt is; wanneer iets moet kan het altijd.

Deze vragen geven je een ander perspectief op je gedachten. Ga jij deze vragen vandaag gebruiken of heb je nog andere vragen in mind die je met ons wil delen? Twijfel niet om onder deze blog post te reageren, samen kunnen we elkaar helpen!

Als laatste wil ik je dit nog even mee geven; onthoud, het is niet de situatie die negatief is, het is je perspectief die negatief is. Alles is perspectief. Niets is per definitie waarheid; zowel een negatief als een positief perspectief. Er zijn duizenden verschillende perspectieven mogelijk. Word bewust van de negatieve verhalen die je jezelf dagelijks verteld en ruil ze voor positieve, inspirerende, mooie verhalen. Er zijn tenslotte zoveel verschillende perspectieven mogelijk, waarom zou je er dan voor een kiezen die jou naar beneden haalt, die jou afkraakt en geen liefde toont? Kies voor een prachtig perspectief, een perspectief waardoor je vroeg in de ochtend wilt opstaan en zin in vandaag hebt. Kies een perspectief vol liefde, want dat ben je echt waard… Uiteindelijk is je leven zo mooi als je perspectief is! Een hele fijne dag vol met (zelf) liefde toegewenst!

P.S. Heb je wat vragen over deze post, twijfel niet om ze onder de blog te stellen. Ik help je graag!

P.P.S. Twijfel niet om deze blogpost met je vriendinnen te delen! We raken soms allemaal in onze negatieve gedachten verstrikt, dit is menselijk. Iedereen heeft van tijd tot tijd een reminder nodig. Wie weet kunnen jullie elkaar zelfs helpen met het ombuigen van gedachten!

Liefs,

Jouw BodieBoost Coach,

Elles Ottens

Over de schrijver
  • Elles
    • Mindset Coach
  • Ineke

    Super mooi geschreven,
    Doe dit al aantal jaren,
    Met UPS en downs

    Maar het is echt zo,
    Je komt makkelijker uit die negatieve sleur

    • Carlijn Ottens

      Bedankt voor je mooie compliment Ineke.

      En wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent en de voordelen ervan ervaart. Fijn om te lezen! 🙂

      Liefs,
      Car

  • Ineke

    Super mooi geschreven,
    Doe dit al aantal jaren,
    Met UPS en downs

    Maar het is echt zo,
    Je komt makkelijker uit die negatieve sleur

  • Ineke

    Super mooi geschreven,
    Doe dit al aantal jaren,
    Met UPS en downs

    Maar het is echt zo,
    Je komt makkelijker uit die negatieve sleur

Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis