Wat te doen bij een opgeblazen buik?

16 januari 2018

Wat te doen bij een opgeblazen buik

Feliciteren mensen jou ook wel eens met je zwangerschap terwijl je eigenlijk gewoon een opgeblazen buik hebt? Yep, we know the feeling, vervelend kan dat zijn – niet alleen voor de mensen die worden teleurgesteld omdat je niet zwanger bent, maar vooral voor jezelf. Een opgeblazen buik is nooit fijn. Maar wat kun je er tegen doen? Of beter nog; hoe kun je het voorkomen?

Wanneer je een opgeblazen buik hebt, krijg je eigenlijk een seintje van je lichaam; je lichaam wil je iets zeggen. Als het een stem had zou het zeggen (misschien wel roepen) HEY, ER IS IETS UIT BALANS! Je kunt dit negeren en gewoon denken van ‘oh hier heb ik nou eenmaal vaak last van’ of je kunt ervoor kiezen om er iets tegen te doen. Je kunt ervoor kiezen om de oorzaak van het probleem/de uitdaging te ontrafelen.

Te snel en/of te veel eten

‘Als we te snel eten, slikken we veel lucht in; waardoor we een enorme hoeveelheid gas in onze buik overhouden’, zegt Dr. Akbar. Dus ladies, take your time. Een ander punt is; we eten vaak meer dan we nodig hebben. Het optreden van verzadiging, het gevoel dat je genoeg hebt gegeten, treed pas in na 20 minuten. Echter eten we binnen deze 20 minuten vaak veel meer dan dat we nodig hebben. Simpelweg omdat we niet doorhebben dat we al vol zitten. Tip: kauw 20 keer op elke hap. Zo zorg je ervoor dat je langzamer eet. Door langzamer te eten, zul je op tijd het signaal van verzadiging ontvangen, waardoor je dus niet te veel eet.

Drink geen koolzuurhoudende drankjes

Koolzuurhoudende drankjes bevatten veel kooldioxide. Wanneer je zo’n drankje neemt, slik je dus ook veel van dat gas in. Een deel van het gas blijft hangen in het spijsverteringsysteem. Dit zorgt voor een opgeblazen buik en soms zelfs krampen. Probeer het drinken van koolzuurhoudende drankjes dus zoveel mogelijk te vermijden.

Zorg er echter wel voor dat je genoeg drinkt. Drink zo’n 1,5 liter water/thee op een dag. Water voorkomt dat je last krijgt van opstoppingen. Wanneer je niet genoeg drinkt, probeert je lichaam water uit het voedsel te halen. De inhoud van je spijsverteringskanaal wordt tot op de laatste druppel leeg geknepen. Al die van alle vloeistoffen ontdane voedselresten zorgen juist voor verstoppingen, iets wat je wilt voorkomen!

Eet voldoende vezels

Vezels zijn als het ware “eten” voor je darmbacteriën. Zij stimuleren hiermee de darmwerking en daardoor blijft de ontlasting soepel. Belangrijke bronnen van vezels zijn; fruit, peulvruchten granen, noten en groenten. Bedenk voor jezelf; hoe kun je je vezelopname vergroten vandaag?

Pak stress aan

Stress kan vele vervelende effecten op het lichaam hebben. Een daarvan is; een opgeblazen buik. Stress aanpakken is vaak niet het eerste waar je aan denkt wanneer je een opgeblazen buik hebt. Toch kan dit een wereld van verschil maken. Wanneer je stress ervaart, legt het lichaam de nadruk op je maag en buik en verstoort het de hormonenbalans. Het gevolg hiervan kan zijn dat je lichaam het voedsel minder goed kan verteren, wat leidt tot gasophoping en een opgeblazen gevoel. Om deze reden is het erg belangrijk om je stress zoveel mogelijk te beperken. Bekijk deze blogpost om erachter te komen wat je kunt doen om stress te verminderen.

Eet suikers met mate

Fructose is voor veel mensen moeilijk te verteren. In kleine hoeveelheden lukt dat nog wel, maar tegenwoordig eten de meeste mensen (ja, waarschijnlijk jij ook 😉 ) teveel suikers. Micro-organismen die in je darmen leven zetten de suikers om in giftige stoffen. Wanneer dit in kleine hoeveelheden gebeurt is dit niet erg. Wanneer je echter teveel suiker eet ontstaan er teveel giftige stoffen wat zich uit in een opgeblazen gevoel.

Doe yoga

Wanneer het kwaad al is geschied en je dus al een opgeblazen buik hebt, doe dan yoga. Yoga stimuleert de vertering en biedt je lichaam de fijne stretches die je ‘food baby’ nodig heeft. Inspiratie nodig? Car & I (Char) LOVE de videos van Boho Beautiful. Check deze video wanneer je met een food baby kampt.

Verder zijn er ook nog vele verschillende voedingsmiddelen die een opgeblazen gevoel helpen te voorkomen. Denk aan; gember, venkel, peterselie, knoflook en probiotica.

Je ziet er het al, een opgeblazen buikgevoel kan vele oorzaken hebben. Heb je echter dagelijks last van een opgeblazen gevoel? Ga eens naar de huisarts. Het kan namelijk zo zijn dat je een intolerantie hebt voor gluten, lactose of een andere voedingsgroep. Doe dit echt ladies, we willen dat al onze lieve Boosters goed in hun vel zitten en dit kan alleen maar wanneer je goed voor jezelf zorgt.

Heb je ook regelmatig last van een opgeblazen buikgevoel? Wat doe je eraan om dit te voorkomen of te verhelpen? Laat het ons weten in de reactie lieverds! Wekelijks worden onze blogposts door duizenden BodieBoosters bekeken. Zou het niet geweldig zijn wanneer je iemand met jouw gouden tip kan helpen?

Liefs,

Jouw BodieBoost Coaches

Charlotte & Carlijn

Over de schrijver
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis