Last van eetbuien? Zo kom je er vanaf!

8 augustus 2017

Last van eetbuien? Zo kom je er vanaf!

Last van eetbuien? Zo kom je er vanaf!

Iedereen heeft hier wel eens last van, de één vaker dan de ander. Eetbuien zijn vaak vervelend als je wil afslanken, omdat je daardoor toch zwicht en vaak te veel ‘slechte’ dingen eet. Je baalt enorm en hebt spijt. Vandaag wil ik, Char, dieper ingaan op eetbuien en jouw lichaam.

Mijn eetbuien verdwenen langzaam op het moment dat ik goede voedingsstoffen binnen kreeg. Hier zorgde ik voor door drie maaltijden op een dag te eten met volkoren producten, vis, rijst, yoghurt, verse groenten, kip, groenteburger, noten enzovoort. En als tussendoortjes fruit en rauwkost. Je krijg eetbuien als jouw lichaam niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. In de periode dat ik goed ging eten, verdwenen mijn eetbuien als sneeuw voor de zon. Echt waar!

Als je zin hebt in zoet/chocolade/chips, dan vraagt jouw lichaam om bepaalde voedingsstoffen zoals magnesium, proteïne, ijzer, etc. Daarmee kun je dus je trek in snacks/eetbuien stillen.

Wat betekenen jouw eetbuien nou eigenlijk echt?

Er is een wezenlijk verschil tussen emotionele en lichamelijke eetbuien. In dit artikel gaat het puur over de lichamelijke eetbuien. Maar wat is dan precies het verschil?

Emotionele eetbuien
Een eetbui kan psychisch zijn. Je zou bijvoorbeeld zoveel met diëten bezig kunnen zijn of je zou een heel streng crashdieet kunnen volgen (mindfuck) waarbij je niks mag. Hierdoor kun je eetbuien krijgen.

Lichamelijke eetbuien
Eetbuien kunnen ook de oorzaak zijn van een tekort aan voedingsstoffen in het lichaam. Dat is het soort eetbui waar dit artikel om gaat. Je denkt zin te hebben in chocolade, zoetigheden of zoute snacks, maar eigenlijk mist je lichaam gewoon bepaalde voedingsstoffen. Door die stoffen aan te vullen, worden je eetbuien minder en word je een blijer mens. Neem mij als voorbeeld. I’ve been there, done that.

Wat kun je eraan doen en wat betekent alles precies?

Water

Merk je dat je een eetbui krijgt? Drink dan allereerst rustig 1 glas water. Het kan namelijk zo zijn dat je je hongergevoel door de war haalt met een dorstgevoel. Na een glas water gaat je eetbui weg. In dit geval had je lichaam namelijk gewoon vocht nodig.

Chocolade

Vaak heb je het gevoel dat je echt chocolade ‘craved’. Dit komt doordat je een tekort in je lichaam hebt aan het mineraal magnesium. Eet dan 2 stukjes pure chocolade (met meer dan 70% cacao) of doe 1 eetlepel raw cacaopoeder in je smoothie. Zo vul je het magnesiumtekort weer aan. Je zult merken dat je hierdoor minder snakt naar chocolade. Je kunt ook meer noten, zaden, sojabonen en schelpdieren eten.

Zoetigheden

Een drang naar zoetigheden kan komen doordat je bloedsuikerspiegel ups en downs heeft. Dan is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen door meer fruit, groene groenten, gedroogd fruit, volkoren brood, bonen, broccoli (met andere woorden: voeding met veel vezels) toe te voegen aan je eetpatroon. Het eten van te veel koekjes, taart en snoepjes werkt alleen maar in je nadeel. Dit zorgt er voor dat je eetbuien alleen maar groter worden, doordat je enorme ups en downs in je bloedsuikerspiegel krijgt.

Zoute snacks

Je kunt ook trek hebben in zoute dingen zoals chips en popcorn. Dit kan veroorzaakt worden door het stressgehalte in je lichaam. Stress zorgt er voor dat je sneller trek krijgt in zoute snacks. Tijd om te ontstressen met: mediteren, goed slapen, pauzeren tijdens hard werken, me-time, yogaoefeningen, ademhalingsoefeningen enzovoorts. Mijn tips: eet rustig, kauw goed en voeg vis en onbewerkt zeezout toe aan je maaltijden. Het kan ook zijn dat je lichaam zout tekort komt, doordat je bijvoorbeeld veel hebt gezweet (en dus veel zout hebt verloren).

Op de website Daily Transformations vind je een tabel die duidelijk inzicht geeft in je eetbuien en wat jouw lichaam je eigenlijk wil vertellen met die eetbuien.

Ik heb soms trek in een vette snack (kaas/chips). Ik neem ze dan wel in normale porties. Het lijkt me een goed idee de anti-stresstips in mijn leven te integreren (zoals mediteren, goed slapen en me-time). Probeer zelf een tijdje regelmatig, voldoende en gezond te eten en dan zul je ontdekken dat je eetbuien verdwijnen!

Heb jij last van eetbuien en wat denk jij dat de oorzaak is? Laat het mij weten in de reacties onder deze blogpost. 

Liefs,

Jouw BodieBoost Coach,

Charlotte

Over de schrijver
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
  • Ine

    Hoi Charlotte, ja ik heb ook last van snaaibuien en die beginnen meestal rond een uur of 3. Dan neem ik niet één koekje maar een stuk of 3,4 of 5, voor de koffie en met de koffie neem ik dan niet wat als er meer bij zijn maar na de koffie neem ik er dan nog weer 2 of meer. Ik ben dus eigenlijk een stiekeme snoeper en zo gaat dat s’ avonds ook in iets mindere mate. Ik heb niet echt overgewicht maar ik merk dat mijn vet toe neemt. Ik ontbijt met havermout of yoghurt en neem tussendoor niet wat s’ochtends. S’ middags neem ik een koolhydraat arme lunch. Het lukt me niet om het onder controle te krijgen het is het moment waar ik naar toe leef. Misschien heb jij voor mij een oplossing!
    Groetjes Ine

    • Charlotte

      Hoi Ine,

      Bedankt voor jouw reactie! Mijn advies aan jou is om je menu meer te vullen met voedingsstoffen zodat je een verzadigd gevoel krijgt.

      Wat er nu gebeurd, is dat je lichaam vraagt om energie. Je eet eigenlijk te weinig. Ontbijt met kwark + fruit en wees niet bang om in de middag koolhydraten te eten. Vul dit aan met een tussendoortje van groente/fruit/eiwit rond 11:00u en 15:00u. Zorg er dus voor dat je stabiel verzadigd blijft, zodat de drang naar iets te snoepen minder wordt.

      Wees niet bang om aan te komen als je meer eet. Dit zal er juist voor zorgen dat de eetbuien minder worden.

      Probeer het uit de komende 3-4 weken en ervaar wat er met je lichaam en de eetbuien gebeurd. 🙂

      Liefs,
      Charlotte

Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis