Hoe ga ik met hongergevoel om?

1 augustus 2017

hongergevoel

Hi BodieBoosters,

Honger, arghh, een vervelend gevoel dat je het liefst direct wilt temmen. Vandaag ga ik, Carlijn, het hier over hebben; Hoe ga ik met hongergevoel om? Wellicht werken mijn persoonlijke tips ook voor jou.

Ik ga jullie mijn persoonlijke mening en tips geven over hongergevoel, en dan vooral over het hongergevoel dat je ‘s avonds kunt hebben. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het aanpakken als jullie een hongergevoel hebben. Tips en jouw mening zijn van harte welkom in de reacties.

Je creëert het zelf

Ik geloof erin dat honger vaak ontstaat in je hoofd, dat je het zelf creëert. Wanneer je aan de lijn gaat doen en meer gaat opletten wat je naar binnen werkt, is de kans groot dat je meer honger ervaart. A: Dat kan liggen aan het feit dat je serieus minder eet dan dat je daarvoor deed. B: Het hongergevoel kan ook ontstaan omdat je de hele dag bezig bent met eten; Wat mag ik wel en niet eten, o help ik ben aan de lijn. Door deze gedachten creëer je automatisch een hongergevoel. Het is dus als eerste belangrijk je hier bewust van te zijn. In mijn periode dat ik verschillende dieetpogingen deed viel ik in groep B. Ik had altijd honger, maakt niet uit in wat. Vaak had ik momenten dat ik echt alles wat los en vast zat kon eten. En guess what?? Ik had nog steeds honger! Mijn eerste tip is dan ook: Ga na in welke groep je zit, A of B? Als je in A zit, zorg dan dat je producten kiest die je een vol gevoel geven. Producten met veel vezels bijvoorbeeld, zoals groenten, fruit, volkoren, gedroogd fruit etc. Zit je in groep B, dan is het raadzaam een haalbare afslankmethode te kiezen die jou niet constant het gevoel geeft ‘op dieet te zijn’.

De ‘Als ik minder eet, dan val ik af’ – gedachte

Ik ben er zelf ook achter gekomen dat je ‘s avonds heel veel honger kunt krijgen wanneer je overdag ‘te weinig’ hebt gegeten. Je hebt je eten bijvoorbeeld niet goed over de dag verdeeld en ook echt te weinig gegeten. Vaak denk je: “als ik minder eet dan val ik af“. Integendeel naar mijn mening, je gaat juist onwijs jojo’en en veel gedoe krijgen met eten. Believe me: been there, done that, it’s not workinggggg. Goed eten staat gelijk aan afslanken. Je lichaam goed voeden, eet 3 x op een dag: ontbijt, lunch en avondeten met voldoende porties (dus niet te weinig) en neem 3 tussendoortjes die ervoor zorgen dat je tussen de maaltijden door een gebalanceerde bloedsuikerspiegel behoudt. Doordat je dit elke dag doet, zul je merken dat je buik/maag/bloedsuikerspiegel/lichaam gewend is om voeding te krijgen, goed gevoed is en dit evenwicht in inname verminderd HUNGER ATTACKS. Serieus probeer dit eens.

Hungry attacks

Wat ik doe als ik echt nog mega honger heb? Vaak neem ik een kop thee en dan is de trek weg. Ik moet je zeggen, ik heb deze HUNGRY ATTACKS at night niet meer. Maar, natuurlijk wel als ik gewoon overdag te weinig heb gegeten en bijvoorbeeld de dag ervoor te weinig heb gegeten (zie punt 2). De oplossing als je echt nog wel een beetje hongergevoel hebt ‘s avonds, is persoonsgebonden. Daarom hier een lijstje met wat je nog EXTRA (buiten BodieBoost methode om) kunt nemen om toch rustig te kunnen slapen. Let op: neem dit echt als je een serieus hongergevoel hebt.

BodieBoost NO-HUNGRY attack lijst:

  • 1 bakje magere kwark met 1 eetlepel honing.
  • 2 volkoren crackers met 20+ smeerkaas + tomaatje in sneetjes
  • 1 bakje magere yoghurt + 1 appel
  • 1 handje walnoten
  • 1 glas melk met 1 eetlepel rauwe cacao erdoor

Hebben jullie nog extra tips voor de lezers hoe je hongergevoel ‘s avonds kunt bestrijden?

Liefs,

Jouw BodieBoost Coach

Carlijn

 

Fotocredits: Karly Gomez via Unsplash

Over de schrijver
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
  • Tamara Bouchard

    Toen ik nog geen Lactose allergie had, deed ik vaak honing in warme melk met een munt blaadje dat vult ook goed de maag, en je slaapt er ook nog eens lekker van.

    • Carlijn

      Hoi Tamara,

      Wat een goede tip, dankjewel! Wellicht kun je dit nu met plantaardige melk (zoals haver- of amandelmelk) doen?

      Liefs,
      Carlijn

Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis