Feit of fabel: Word je dik van koolhydraten?

17 april 2017
Carlijn

Word je dik van koolhydraten

Met BodieBoost hebben Char en ik (Carlijn) als persoonlijk doel heel veel vrouwen te helpen af te slanken zonder gedoe en met veel keuzevrijheid. We willen jullie leren hoe je dit aanpakt. We hopen dat we deze week jullie wederom een stap verder brengen. We krijgen veel reacties per mail en lezen ook de topics die jullie bezighouden in de online community . Hieruit maken we een selectie die we graag aandacht geven op onze blog. Vandaag behandelen we het onderwerp: Word je dik van koolhydraten?

Een onderwerp die dichtbij ons hart staat en vele van jullie zal raken. Koolhydraten is altijd topic nummer 1 onder afslankers. Car en ik (Char) hebben in ons afslankverleden koolhydraatvrije periodes gekend die we onszelf oplegden. Zonder (afslank)resultaat, want je eet het er daarna keihard weer aan omdat je smacht naar die heerlijke koolhydraten! Want zeg eens eerlijk, een snee landbrood met oude kaas heb je af en toe nodig en mega veel zin in! Toch, ladies?

We weten zeker dat jullie ook weleens koolhydraten volledig uit jullie voedingsschema hebben geskipt met de hoop dat je sneller afslankt 🙂 Kortom, het onderwerp van vandaag zal bij vele van jullie herkenning opwekken.

Wat doen koolhydraten met je?

Laat ik (Carlijn) eerst eens vertellen wat koolhydraten nou eigenlijk doen met je lichaam. Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten die je lichaam nodig heeft. De andere twee zijn vetten en eiwitten. Koolhydraten zijn vooral voor de hersenen en rode bloedcellen erg belangrijk. Voor de hersenen is het zelfs de belangrijkste energieleverancier. Je hersenen hebben glucose nodig en glucose komt voort uit koolhydraten. Koolhydraten zorgen dus voor energie. Wanneer je voldoende koolhydraten nuttigt, kun je optimaal bewegen, denken, concentreren enzovoorts. Kortom: je functioneert goed op de juiste hoeveelheid koolhydraten.

Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gebruikt het lichaam andere energiebronnen zoals vet of spiereiwit. Volg jij een koolhydraatarm dieet of heb je deze gevolgd? Dan is het belangrijk om te weten dat dit kan leiden tot een tekort aan belangrijke vitamines, mineralen en vezels.

Wanneer worden koolhydraten opgeslagen als vet?

Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose. Je lichaam kan deze glucose niet onbeperkt opslaan. De glucose die jij niet direct verbruikt, wordt opgeslagen in de spieren en in andere weefsels. Maar soms is er zoveel glucose in je lichaam, dat je lichaam hier iets anders mee moet doen. Het wordt dan opgeslagen als vet.

Maken koolhydraten je dan dik?

Natuurlijk kan je wel aankomen door te veel koolhydraten te eten, maar dit komt doordat je teveel energie tot je neemt. Je leest het woordje ‘te’ al 😉 Overal waar ‘te’ voor staat is te veel. De juiste balans is de sleutel tot de juiste hoeveelheid koolhydraten tot je nemen. Als je elke dag veel extra aardappels opschept en een dubbele portie brood pakt, is het logisch dat je gewicht toeneemt. Maar dit geldt niet alleen als je koolhydraten eet, ook als je teveel fruit, zuivel of eiwit tot je neemt kom je uiteindelijk aan. Zoals we al eerder uitgelegd hebben in deze blog, is het belangrijk dat jij naar de energiebalans kijkt. Hoeveel krijg je binnen en hoeveel verbruik je?

Je kunt dus met een gerust hart koolhydraten blijven eten, koolhydraten op zich maken jou NIET dik. Ons (Charlotte en Carlijn) advies is om de BodieBoost afslankmethode goed te blijven volgen en daarmee niet te smokkelen. Zorg ervoor dat jij de juiste porties binnen krijgt en houd je ook aan deze porties. Volg onze BodieBoost afslankformule om te weten welke hoeveelheid koolhydraten wij dagelijks adviseren. Download hier gratis Het BodieBoost Proefpakket en maak kennis. Probeer het uit!

Wat zijn de beste keuzes in koolhydraten?

Je kunt het beste kiezen voor koolhydraten die voedingsvezels bevatten. Neem dan bijvoorbeeld volkoren producten, zoals volkoren brood en pasta, of zilvervliesrijst en peulvruchten. In deze producten zitten ook vitamines B en belangrijke mineralen.

De conclusie is dat koolhydraten je niet dik maken mits je de juiste energiebalans tot je neemt. Onze laatste boodschap voor jou: skip koolhydraten niet volledig uit je voedingspatroon. Je zult het risico lopen dat je kort of later heel veel zin hebt in koolhydraten omdat je lichaam ernaar vraagt. De juiste balans is de sleutel tot afslanksucces en om de kilo’s er voor de langer termijn af te houden. Een x aantal hoeveelheid koolhydraten dagelijks zijn juist bevorderlijk voor jouw afslankproces. Weet je waarom? Je limiteert jezelf niet. Hierdoor krijg je vertrouwen in jouw voedingskeuzes en zal je inzien dat de keuzevrijheid die je jezelf geeft, helpt om normaal te blijven eten. En in te zien dat je toch afslankt of op gewicht blijft (afhankelijk van je doel). Je kunt het babe! Heb vertrouwen en zet koolhydraten weer op tafel.

Nu vinden wij het fijn om van jou te horen!

Is het onderwerp van vandaag iets wat jou bezighoudt? Hoe ga jij om met koolhydraten in je voedingspatroon? En wat is jouw mening over koolhydraten en afslanken? Heb jij een advies voor de rest van de lezers? Of heb jij vragen of opmerkingen over de blog van vandaag? Laat hieronder je reactie achter!

Wil jij weer een gezond voedingspatroon creëren waarbij je ook gewoon koolhydraten kunt eten én waarbij je succesvol afslankt? Bekijk dan eens onze programma’s via deze link

Heb je een vraag aan ons, wil je advies verkrijgen, meer informatie over een BodieBoost programma of een coach sessie boeken dan kun je altijd contact met ons opnemen door te mailen naar info@bodieboost.nl of ons te Whatsappen op +31 (0) 682 66 85 26.

Bedankt voor jullie vertrouwen.

Jouw BodieBoost Coaches,

Char & Car 

Ben jij er klaar voor om een gezond gewicht te bereiken zonder gedoe en met veel keuzevrijheid?

Direct inschrijven

 

 

 

Over de schrijver
  • Carlijn
    • BodieBoost Coach
  • Charlotte
    • BodieBoost Coach
Laat een reactie achter
Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram voor de dagelijkse dosis